les 2
 

les1les2les3les4les5les6les7les8les9les10les11les12
pagina 1 | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4 | pagina 5 | pagina 6

Basis actionscript, les 2

In les 1 hebben we kennis gemaakt met variabelen en if-then constructies. Om je code in goede banen te leiden, ofwel je programmaflow te bepalen, is er nog een type opdracht van belang: de loop. Die gaan we in deze les behandelen. Eerst gaan we echter nog wat dieper in op een speciaal type variabele: de boolean. Ook gaan we nog eens kijken naar het rekenen met variabelen.

Booleans

In les 1 hebben we gezien dat er strings en numbers bestaan. Dit noemen we ook wel datatypen. Er zijn nog meer datatypen dan alleen deze twee, en de boolean is daar een van. Dit zijn voorbeelden van booleans:

var formulierVerzonden = true;
var isDone = false;

In het voorbeeld zijn formulierVerzonden en isDone de variabelen. Ze bevatten de waarden true resp. false. Omdat true en false niet tussen quotes staan ben je misschien geneigd te denken dat het zelf ook variabelen zijn, maar dat is niet zo. True en false zijn booleans, en betekenen precies wat ze suggereren: iets is waar, of iets is niet waar. Wanneer je true en false gebruikt in de actionscript editor zul je zien dat ze in blauw worden weergegeven. Dat is een teken dat de editor ze herkent als speciale woorden.

Over booleans valt verder niet zo veel te vertellen. Later in de cursus zul je zien hoe je een boolean kunt toepassen.


Rekenen in Actionscript Revisited

In les 1 heb je gezien hoe je kunt rekeken met numbers en variabelen:

var leeftijd = 20;
var schoenmaat = 38;
var iq = leeftijd + schoenmaat;
trace(iq);

Wat vaak voorkomt in programmeren is dat je de waarde van een variabele een beetje wilt ophogen. Je wilt bijvoorbeeld een positie van een clip of iets dergelijks steeds 5 pixels ophogen. Dat ziet er met de zelf-gedefinieerde variabele 'clipPositie' als volgt uit:

clipPositie = clipPositie + 5;

Nu blijkt echter dat programmeurs vreselijk lui zijn, en het feit dat ze het woord clipPositie wel 2 keer moeten intypen is eigenlijk teveel van het goede. Vandaar dat er voor dit soort gevallen een speciale notatie is, die veel korter is:

clipPositie += 5;

Dit stukje code doet precies hetzelfde als het stukje code ervoor. Het is alleen veel korter. Deze notatie kun je ook toepassen op aftrekken, delen en vermenigvuldigen, maar dat komt doorgaans minder voor. Wat daarentegen weer heel vaak voorkomt is dat je de waarde van een variabele met slechts 1 wilt ophogen.

Je hebt bijvoorbeeld de variabele aantalKeerGeklikt, en iedere keer als je bezoeker op een knop klikt wil je deze variabele ophogen. Dat ziet er dan als volgt uit:

aantalKeerGeklikt = aantalKeerGeklikt + 1;

We hebben net geleerd dat we dat kunnen vereenvoudigen naar

aantalKeerGeklikt += 1;

Omdat dit zo vaak voorkomt is ook hier weer een speciale notatie voor, die nog weer korter is:

aantalKeerGeklikt++;

Het is misschien even wennen, en daarom zetten we het nog eens onder elkaar:

aantalKeerGeklikt = aantalKeerGeklikt + 1;
aantalKeerGeklikt += 1;
aantalKeerGeklikt++;

Deze drie regels code doen alledrie precies hetzelfde: ze tellen 1 bij hun huidige waarde op.
Met aftrekken werkt het precies hetzelfde:

livesLeft = livesLeft - 1;
livesLeft -= 1;
livesLeft--;

Al deze regels code trekken 1 af van hun huidige waarde.


pagina 1 | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4 | pagina 5 | pagina 6

 

download de nieuwste flashplayer bij Macromedia.
zegt de buurvrouw © buuv.nl / bourgondien.nl 1999-2003 - contact: info@webklus.nl