les 1
 

les1les2les3les4les5les6les7les8les9les10les11les12
pagina 1 | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4 | pagina 5 | pagina 6 | pagina 7 | pagina 8
Basis actionscript

Inleiding

De eerste lessen van deze cursus “basis programmeren/actionscripting” lijken soms niks te maken te hebben met Flash. Dat komt omdat je in feite eerst leert programmeren. We zullen ons uiterste best doen om ook in deze eerste lessen Flash in de stof te betrekken. Toch zal het soms misschien even doorbijten zijn, omdat met name de eerste oefeningen misschien weinig te maken lijken te hebben met de dingen die je van plan bent te gaan maken wanneer je actionscript eenmaal onder de knie hebt. Toch is deze basis onontbeerlijk.

Wanneer je al enige ervaring hebt met actionscript zal een oefening soms makkelijk lijken. Verderop in de cursus echter, veronderstellen we de basis als bekend en het kan nooit kwaad deze nog eens door te nemen. Voor degenen die voor het eerst beginnen met programmeren is het ten zeerste aan te raden alle oefeningen te doen.

Voor veel oefeningen is het nodig iets in het Flash actionscript panel in te typen, en daarna de movie te testen. Zeker bij de eerste oefeningen kan de verleiding groot zijn deze stappen over te slaan en de oefening 'in je hoofd' te doen, en meteen verder te lezen. Ook dat is niet aan te raden, omdat het doel van deze oefeningen nu juist is dat je bepaalde dingen zelf leert ontdekken. Bovendien maken de eerste oefeningen je vertrouwd met het actionscript panel, en de foutmeldingen die flash je geeft wanneer je een movie test.

Wat is actionscript?

Actionscript is een taal, en net zoals bij gewone talen zoals engels of frans is het doel van deze taal communiceren. In het geval van actionscript, en in feite bij alle andere programmeertalen, is het belangrijk om precies te communiceren met een computer. Of eigenlijk, met een computer programma. Daarmee begint meteen een van de moeilijkheden, want in tegenstelling tot mensen, bij wie je nog aan zou kunnen komen met “geef zout” of misschien zelfs “zout” of zelfs “wat is het eten flauw” zijn computers niet zo flexibel en fantasievol. Bij programmeertalen zul je de taal tot op de letter nauwkeurig, exact volgens de syntax moeten gebruiken. Doe je dat niet, dan snapt de computer het niet, en krijg je een foutmelding.

Wanneer je gaat programmeren, en in ons geval dus actionscripten, zul je regelmatig merken dat Flash helemaal niet doet wat jij wilt. Flash doet letterlijk wat jij hebt gezegd, niets meer of minder. Computers voeren stap voor stap de opdrachten uit de jij ze geeft. Computers hebben geen inzicht in het uiteindelijke doel van die opdrachten, en houden zich niet bezig met boodschappen op betrekkingsniveau of achterliggende motieven
Het doel van deze cursus is dat je leert uitzoeken hoe je Flash exact kunt vertellen wat jij wilt dat Flash moet doen.



pagina 1 | pagina 2 | pagina 3 | pagina 4 | pagina 5 | pagina 6 | pagina 7 | pagina 8

 

download de nieuwste flashplayer bij Macromedia.
zegt de buurvrouw © buuv.nl / bourgondien.nl 1999-2003 - contact: info@webklus.nl